In de zomer van 2017 werd bekend dat er met ingang van het seizoen 2017/2018 een nieuw betaalsysteem gebruikt ging worden in het stadion. Seizoenkaarthouders maken inmiddels gebruik hiervan middels een NFC-betaalchip in de seizoenkaart. PSV Klankbord was niet betrokken bij de invoering.
Wat is er gedaan door PSV Klankbord?
PSV Klankbord heeft op basis van de eerste ervaringen in het najaar van 2017 een eigen onderzoek gedaan naar dit nieuwe betaalsysteem van PSV. Daarbij is onder andere gekeken naar:
- saldo op laden op een seizoenkaart en betalingen doen
- saldo terugstorten naar een bankrekening
- een losse betaalkaart aanschaffen, opladen en betalingen doen
- een losse betaalkaart weer inleveren
- de algemene voorwaarden van het systeem
- het bedrijf en de websites achter de betaalkaart
Tijdens het onderzoek is ook geluisterd naar opmerkingen van supporters. Op meerdere plaatsen is in het stadion gekeken hoe supporters betalen met de kaart en welke problemen men daarbij ervaart.
De bevindingen hebben geleid een aantal kritische vragen over het nieuwe betaalsysteem. Een aantal van de vragen zijn:
- Waarom heeft PSV de kans niet benut om in seizoen 2016-2017 met PSV klankbord te praten over de totstandkoming van dit nieuwe betaalsysteem?
- Waarom PSV munten heeft afgeschaft en volledig is overgestapt naar dit nieuwe betaalsysteem?
- Wat is er gebeurd met een opbrengst wegens niet ingewisselde of verloren munten? Hoeveel betreft deze opbrengst en wat wordt hiermee gedaan?
- Heeft PSV overwogen om contactloos betalen via de gewone bankpas in te voeren? En zo ja, waarom is daar niet voor gekozen?
- Zijn saldi op betaalkaarten voldoende veilig?
- Het muntensysteem bood de mogelijkheid om met een groep supporters een pot te maken. Met de betaalkaart is dit niet mogelijk. Waarom heeft PSV hier geen oplossing voor?
PSV heeft inmiddels uitvoering schriftelijk geantwoord op alle vragen. Ook heeft PSV aangegeven bereid te zijn voor nader overleg.
Het vervolg
Om praktische redenen is in februari 2018 door PSV Klankbord besloten om het verdere overleg over de PSV Betaalkaart te combineren met overleg met PSV over de horeca in het stadion. Dat overleg zal in de eerste helft van 2018 plaatsvinden. Mocht je ideeën hebben die ons kunnen helpen met dit onderwerp, neem dan contact met ons op via het contactformulier of stuur een mail naar info@psvklankbord.nl. Zodra meer informatie beschikbaar is zal PSV Klankbord daarvan melding maken.