Supporters vinden dat PSV opvallend vaak verkeerde keuzes maakt die de clubcultuur negatief raken. PSV Klankbord kan meerdere voorbeelden noemen waar de commerciële keuze ten koste gaat van de clubcultuur. Zo is na de verbouwing van de Coen Dillen Promenade de speler Coen Dillen niet meer prominent aanwezig in het midden van de promenade met daarbij aandacht voor het unieke seizoen waarin hij 43 doelpunten maakte. En recentelijk prijkte een Suarez-poster prominent op de gevel van het Philips Stadion in de vitrine van de nieuwe 100% Voetbalwinkel.
PSV Klankbord vraagt zich af of de club meer en beter aandacht wil besteden aan behoud van de PSV clubcultuur? En beseft elke medewerker bij PSV het verleden in uitstekende mate, weet men wie de helden zijn en weet men ook wie geen vriend van PSV is?
Antwoord van PSV
Toon Gerbrands en Ron Verkerk hebben in een persoonlijk gesprek met PSV Klankbord aangegeven dat het incident met de Suarez-poster niet acceptabel is. Er is direct op passende wijze ingegrepen. PSV Klankbord noemt vervolgens andere voorbeelden waarbij de clubcultuur van PSV in negatieve zin beïnvloed wordt. Gerbrands legt uit dat een keuze soms gebaseerd is op marketing-ideeën. Soms gaat het om gemaakte afspraken. Soms onderschat personeel het effect op de clubcultuur. Gerbrands geeft aan dat de recente aanpak voor het nieuwe ontwerp van het PSV shirt een voorbeeld is van meer aandacht en ruimte voor clubcultuur. Ook noemt Ron Verkerk andere voorbeelden waar men wel met veel respect en aandacht omgaat met clubiconen. Soms gaat het (per ongeluk) mis en heel vaak gaat het ook goed.
Resultaat
PSV kan niet beloven dat na het incident met Suarez ook andere zaken waar mogelijk sprake is van inbreuk op de clubcultuur snel veranderen. PSV bekijkt of bepaalde uitingen -die supporters graag per direct veranderd zien- op termijn alsnog aangepast kunnen worden. PSV Klankbord accepteert die toezegging met gezonde tegenzin. PSV krijgt vanuit PSV Klankbord het advies om in de toekomst meer te letten op uitingen, beeltenissen en andere commerciële keuzes die de clubcultuur op een negatieve manier kunnen raken. Het aanbod van een gesprek tussen PSV Klankbord en medewerkers van PSV Marketing en Merchandising is onderdeel van het advies.